commissies en activiteiten
De commissie ‘kwaliteitsbevordering corporate litigation’ van de
Vereniging
Corporate Litigation is in overleg met de Ondernemingskamer over bevordering van
procesefficiëntie. De Commissie bestaat uit Ruud Hermans (voorzitter van de
Commissie), Marnix Holtzer, Yvette Borrius en Willem Jan van Andel.
Het idee voor het instellen van de Commissie is ontstaan binnen de commissie
procesrecht van de Nederlandse Orde van Advocaten. De gedachte was om over een aantal
onderwerpen van gedachten te wisselen tussen de Ondernemingskamer
(‘OK’) en de OK-balie om procesefficiëntie te bevorderen en meer
begrip voor elkaars positie te creëren. Bovendien zou langs deze weg feedback op
elkaars functioneren kunnen worden gegeven.
De Commissie beperkt zich niet tot enquêteprocedures en
uitkoopprocedures, maar kijkt tevens naar andere OK-procedures, zoals
medezeggenschapsprocedures.
•
onderwerpen die aan de orde zijn betreffen onder meer:
Zittingen:
– voorbereiding & planning;
– telefonische vergadering om procesorde te bespreken;
– toezenden lijst van onderwerpen waarvan OK wil dat die ter zitting worden besproken;
– stukkenwisseling;
– aanhouding of intrekking voorafgaand aan de zitting;
– gang van zaken ter zitting;
– proces-verbaal.
Uitkoopprocedure:
– doorlooptijden;
– comparitie van partijen (althans advocaten);
– het publiceren van een lijst van (minst genomen) over te leggen stukken;
– onafhankelijkheid accountant/financieel adviseur;
– relatie kosten/financieel belang.
Enquêteprocedure:
– publiceren van een lijst van over te leggen stukken;
– benoeming onderzoekers;
– openen mogelijkheid twee schriftelijke rondes in 2e fase enquêteprocedure;
– invoering raadsheer-commissaris;
– onderzoekers op de zitting 2e fase;
– evaluatie aandachtspunten voor de onderzoekers: stand van zaken;
– feed back op functioneren frontsoldaten;
– Stichting Rimari.
•
notulen commissie kwaliteitsbevordering